- Klachten over de afhandeling van schade door gaswinning uit het Groningenveld.
- Klachten over het bouwkundig versterken van gebouwen in de provincie Groningen.
Aan het juiste adres?
“Zonder de bemoedigende bemiddeling van het Meldpunt had ik de moed en de strijd om rechtvaardigheid reeds opgegeven.”
Welke klachten behandelt de Onafhankelijke Raadsman?
Wanneer contact opnemen met het Meldpunt Onafhankelijke Raadsman?
- U bent – om wat voor reden dan ook – niet tevreden over de manier waarop uw schadeclaim wordt afgehandeld.
- U heeft een klacht of vraag over de bouwkundige versterking van uw woning.
- U wilt graag dat een onafhankelijke instantie zich over het probleem of meningsverschil buigt en opkomt voor uw belangen.
- U heeft behoefte aan ruggespraak over uw situatie.
- U heeft vragen over de processen of regelingen binnen het gaswinningsdossier.
- U wilt een signaal doorgeven.
Wat doet de Onafhankelijke Raadsman niet?
- De Raadsman geeft geen inhoudelijk oordeel over bijvoorbeeld de hoogte van een schadevergoeding of herstelmethode.
- De Raadsman is geen juridisch meldpunt en geeft daarom geen juridisch advies. Wij kunnen u dan ook niet helpen met het opstellen van een zienswijze of bezwaar.
- De Raadsman heeft geen specifieke bouwkundige kennis en kan dus geen technische vragen beantwoorden.
- De Raadsman heeft niet direct de bevoegdheid om klachten over regelingen te behandelen die verband houden met de gaswinning, zoals de Opkoopregeling, de Waardevermeerderingsregeling en de Waardedalingsregeling.
- De Raadsman heeft een adviserende rol, hij doet geen bindende uitspraken.
In hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht is geregeld dat u een klacht over een bestuursorgaan kunt indienen bij dat bestuursorgaan zelf. Het staat eenieder vrij om gebruik te maken van dit formele klachtenrecht en een klacht over het IMG in te dienen bij het IMG zelf. Bent u vervolgens niet tevreden over de wijze waarop IMG uw klacht behandelt? Dan kunt u zich richten tot de Nationale Ombudsman.
“Het Meldpunt is onafhankelijk en luistert goed naar de klacht van de claimant.”